روغن تراریخته با بدن شما چه می‌کند؟

روغن تراریخته با بدن شما چه می‌کند؟

با وجود اینکه درج عنوان تراریخته یا همان GMO در محصولات اصلاح ژنتیکی شده به عنوان یک قانون الزامی است اما متاسفانه به دلیل عدم برخورد جدی مسئولان، به جز موارد محدودی این قانون به طور کامل اجرا نمی‌شود.

محصولات تراریخته چیست؟

بذرهای تراریخته، بذرهایی هستند که در هر محیطی امکان رشد آنها وجود دارد. تولید این بذرها تمهیدی بود که بشر برای افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش فقر تغذیه‌ای و گرسنگی بشر انجام داد.

این پیشرفت کمک کرد تا قیمت تمام شده مواد غذایی برای تولید کننده و در نهایت مصرف‌کننده مواد غذایی کاهش یابد. مزارع کشت محصولات تراریخته ابتدا از کشورهای آمریکای لاتین شروع شد.

محصولات و بذرهای تراریخته علی‌رغم پیشرفت‌هایی که با خود به همراه داشته، متاسفانه خطراتی را برای بشر و محیط زیست فراهم کرد. حساسیت به موضوع محصولات تراریخته باعث تغییر در نگرش و رفتار افراد شد، بگونه‌ای که امروزه مردم با دقت بیشتری مواد مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند.

در این زمینه کشورهای اروپایی پیشقدم بوده بطوریکه سطح زیر کشت این محصولات علی‌رغم روند رو به رشد در سال‌های گذشته، بعد از سال ۲۰۱۵ سطح زیر کشت این محصولات کاهش یافته است.

همچنین فرهنگ‌سازی و آموزش در خصوص مضرات محصولات تراریخته سهم زیادی در آگاهی جامعه و عدم تمایل مردم در خرید این محصولات داشته‌اند بطوریکه درج برچسب تراریخته بر روی محصولات اصلاح ژنتیکی شده، به عنوان یک قانون در کشورهای اروپایی لازم‌الاجرا می‌باشد.

در این زمینه سپیده دولتی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه نخستین عامل مرگ و میر در ایران بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطا‌ن‌ها هستند اظهار کرد الگوی غذایی ناسالم به معنای مصرف نادرست مواد غذایی از جمله قند، نمک، چربی و کاهش مصرف کم میوه و سبزیجات، فیبر و لبنیات است.

وی افزود با تغییر الگوی غذایی مناسب و اصلاح الگوی مصرف مردم می توان 80 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و 30 درصد انواع سرطان‌ها را کاهش داد.

دولتی با بیان اینکه میزان روغن مورد نیاز هر فرد 35 گرم است و این میزان در ایران حدود 46 گرم است افزود، روغن‌های ناسالم درکشور مصرف بالایی دارد که باعث افزایش سرطان سینه و پروستات می‌شود.

وی افزود مصرف بیش از اندازه چربی‌‌های اشباع در زنان، به دلیل تاثیر بر ترشح هورمون استروژن، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را ۱۳ درصد افزایش می‌دهد، در حالیکه کاهش چربی‌های ناسالم منجر به کاهش ترشح هورمون‌های سرطان‌زا به میزان ۷ درصد، قبل از یائسگی و ۲۳ درصد، بعد از سن یائسگی می‌شود.

جهش‌های ژنتیکی ناشی از استفاده از محصولات تراریخته باعث ایجاد انواع سرطان‌ها می‌شود و خیلی از مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی را برای نسل‌های آینده ما به‌دنبال خواهد داشت. البته باید توجه داشت آثار و علائم این مضرات در کوتاه مدت خود را بروز نمی‌دهند و نیاز به مطالعات و تحقیقات طولانی مدت دارد.

با وجود اینکه درج عنوان تراریخته در محصولات اصلاح ژنتیکی شده به عنوان یک قانون الزامی است اما متاسفانه به دلیل عدم برخورد جدی مسئولان، به جز موارد محدودی این قانون به طور کامل اجرا نمی‌شود.

با نگاهی به بازار فروش مواد غذایی و جستجو در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ سطح شهر می‌توان متوجه شد روغن‌های توزیع شده در بازار که بخش عمده مصرف خانواده را تشکیل می‌دهند روغن‌های مایع یا تهیه شده از مواد تراریخته مانند “ذرت و سویا” هستند. در حالیکه به دلیل عدم رعایت قانون درج عبارت “تراریخته” خانواده‌‌های ایرانی در هنگام خرید مواد غذایی مانند روغن از فروشگاه‌‌های سطح شهر و روستا، از ماهیت تراریخته بودن آن و مضرات مختلف آن برای سلامتی خود مطلع نیستند!

 

شاید این مطلب را نیز بپسندید:

آشنایی با خواص فوق‌العاده شیر شتر