پارانوئید چیست؟ علائم بیماران اختلال شخصیت را بهتر بشناسیم

پارانوئید چیست؟ علائم بیماران اختلال شخصیت را بهتر بشناسیم

ویژگی بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، شکاکیت و بی اعتمادی دیرپا به همه افراد است. مسئولیت این احساسات از نظر آن‌ها نه به عهده خود، که بر دوش دیگران است.

این بیماران اغلب متخاصم، تحریک‌پذیر و خشمگین‌اند. افراد متعصب و جزم‌اندیش، کسانی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون جمع می‌کنند. افرادی که به همسر خود سوءظن دارند، و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه‌اند، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند.

از آنجایی که تنها اندیشه‌های شخص پارانوئید تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، فرد مبتلا به این اختلال معمولاً می‌تواند زندگی روزمره خود را پیش ببرد، اما زندگی آن‌ها ممکن است محدود و منزوی باشد.

عاطفه قنبری روان‌پزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این بیماری گفت: پارانوئید یعنی بدبینی و آن توصیف یک علامت است که می‌تواند بر اساس شدتش، مربوط به بیماری‌های مختلف روان‌پزشکی باشد.

برای نمونه اگر افراد بیش از حد به ریشه و مدرک معتقد باشند، دچار اختلالات پارانوئید بوده و مدام نگران دسیسه و ضربه زدن دیگران هستند.

[media_image image=”{‹²›attachment_id‹²›:‹²›43088‹²›,‹²›url‹²›:‹²›//avaniaz.ir/wp-content/uploads/2019/09/17916_847.jpg‹²›}” width=”700″ height=”” link=”” target=”_self” __fw_editor_shortcodes_id=”8fa816f0afc93dca67e7d02ac8f7095a” _array_keys=”{‹²›image‹²›:‹²›image‹²›}” _fw_coder=”aggressive”][/media_image]

وی افزود: این افراد همیشه دنبال جمع کردن مدرک هستند تا یک روزی از آن به نفع خود و علیه دیگران استفاده کنند. برای نمونه چنین افرادی به همسران خود بدبین هستند؛ البته گاهی با حرف و نصیحت دیگران قانع می‌شوند اما زمانی پارانوئید به حدی شدید می‌شود که دیگر فرد با توضیح و نصیحت این فکر غلطش اصلاح نمی‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه به این حالت فرد هذیان پارانوئیدی گفته می‌شود ادامه داد: بیمار پارانوئیدی، بدبینی و تفکراتی دارد که غلط است و با دلیل و برهان نیز اصلاح نمی‌شود و اطرافیان هرچه توضیح می‌دهند، نمی‌توانند او را قانع کنند. این اختلال در برخی افراد با بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی دیده می‌شود.

قنبری در خصوص تبیین مرز بین پارانوئید با واقعیت فکری گفت: اول اینکه ببینیم اطرافیان و افرادی که از همان جنس و محله فرد هستند چه نظری دارند. مثلا همکاران فردی که نسبت به همسر یا اطرافیان خود بدبینی دارد، چنین نظراتی را تأیید می‌کنند؟

موضوع دوم در خصوص افرادی که هذیان پارانوئید دارند این است که دلایل و مدارکی که روی آن پافشاری می‌کنند خیلی منطقی نیست؛ یعنی مثال‌هایی که می‌زنند ربط منطقی به موضوع ندارد. به عنوان نمونه برخی از بیماران که به همسرانشان بدبین هستند می‌گویند که مثلا او را تعقیب کردم و هنگام خرید میوه در کنار یک خانم دیدم!

این روانشناس در توضیح بیشتر این موضوع افزود: افرادی که از لحاظ شرایط اقتصادی و موقعیت اجتماعی و خانوادگی شبیه بیمار پارانوئیدی هستند نیز حرف‌های او را تأیید نمی‌کنند. این یعنی اینکه یک دلیل غیرمنطقی وجود دارد. پس جنس فکر آنها این طور است که اگر افراد زیادی هم برای آنها موضوع را توضیح دهند، باز فکرشان عوض نمی‌شود.

وی پاسخ به این پرسش را که «آیا ارتباطی بین افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند با بیماری پارانوئید وجود دارد؟»، مثبت ارزیابی کرده و افزود: این موضوع می‌تواند در افرادی که دچار استرس و افسردگی هستند وجود داشته باشد. همچنین افرادی که ضربه‌های زیادی در زندگی‌شان خورده‌اند می‌توانند دارای تفکرات بدبینانه‌ی بیشتری باشند.

 

خواندن این مطلب را نیز از دست ندهید:

ترس‌هایی که مانع پیشرفت شما می‌شوند