مسیر شغلی چیست و چه موقع باید مسیر شغلی را تغییر داد؟

مسیر شغلی چیست و چه موقع باید مسیر شغلی را تغییر داد؟

تغییر مسیر شغلی چیست؟

برنامه‌ریزی و تغییر مسیر شغلی و کاری، فعالیتی است که شاید بارها و بارها در طول زندگی افراد اتفاق بیفتد و فقط مختص به یکبار و در یک دوره زندگی انسان نیست.

برنامه‌ریزی شغلی، امری سخت و دشوار نیست و مسیری که فرد انتخاب می‌کند باید او را به سمت شغل‌ها و مهارت‌های  بالاتر و بهتر سوق دهد.

در کنار این مسیر پیشرفت، مهارت‌های جدیدی را آموزش ببیند، اینکار در حقیقت به فرد کمک می‌کند، انسان به اهداف اصلی خود نزدیک شود. بنابراین اگر با این دیدگاه پیش برویم می‌توان گفت کاری است که نتیجه مثبت در زندگی خواهد داشت.

گاهی اتفاق می‌افتد که فرد شغل خوبی دارد، درآمدش رضایت بخش است، اما فرد از شغل خود رضایتی ندارد و مدام برای تغییر شغل فعلی خود وسوسه می‌شود.

مسیر شغلی

دلیل این نارضایتی این است که فرد توانمندی‌ها، مهارتها، انرژی و یا پتانسیل هایی را در خود احساس می‌کند، یا فرد می‌داند همیشه مانند این دوران از زندگی، انرژی و استعداد امروز را ندارد، یا فکر می‌کند شاید اگر همین روند زندگی را ادامه دهد در آینده احساس نارضایتی و پشیمانی خواهد داشت و از همه مهمتر اینکه ارزش وقت را می‌شناسد و می‌داند که تنها یکبار شانس زندگی کردن دارد. بنابراین بیشتر دوست دارد آنطور که مناسب خود می‌داند زندگی و کار خود را انتخاب کند و نه آنگونه که دیگران از وی می‌خواهند.

چه زمانی باید مسیر شغلی خود را تغییر داد؟

تغییر مسیر شغلی اگر در زمان مناسب باشد ضامن موفقیت‌های آینده است.

گاهی اتفاق می‌افتد شرایط کاری آنطور که فرد انتظار دارد نیست. مثلا افراد از کار روزانه لذت نمی‌برند، شرایط مالی مساعدی ندارند، کار برای آنها به شدت یکنواخت و خسته کننده است، کارفرما یا رییس بسیار غیر منطقی است و اجازه پیشرفت به کارمندان را نمی‌دهد، یا وظایفی به کارمندان می‌سپارند که اصلا تمایلی به انجام آن ندارد و در حیطه وظایف خود نمی‌داند.

تمام این‌ عوامل باعث می شود، فرد در مدتی که به کار اشتغال دارد و سهم زیادی از زمان باارزش خود را به آن اختصاص می‌دهد، از کار لذت نبرد و کار برایش زجرآور و آزاردهنده باشد. این در حالی است که افراد تصور می‌کنند باید به این روش ادامه دهند و قدرت و توان تغییر مسیر را ندارند.

بنابراین زمانی که مدت طولانی با این احساسات درگیر هستید، باید مسیر شغلی خود را تغییر دهید. البته این تغییر مسیر به شکل‌های مختلفی می‌تواند انجام پذیرد، که برخی از آنها شامل:

  • کار کردن روی پروژه‌های دیگر یا در بخشی دیگر
  • تغییر تیم یا گروه کاری
  • استعفا دادن و پیدا کردن شغل جدید
  • تغییر کامل نوع شغل
  • بالاتر بردن آموزش و مهارت و درخواست ارتقاء شغلی برای موقعیتی بهتر

دلایلی که باعث می‌شوند افراد نیاز به تغییر مسیر پیدا کنند نیز متفاوت هستند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • داشتن یک رییس یا کارفرمای غیر منطقی
  • محیط کار نامناسب و داشتن همکاران آزاردهنده
  • کار یکنواخت و کسل کننده و بدون پیشرفت
  • کار کردن برای شرکتی که می‌دانید در مسیر اشتباه حرکت می‌کند
  • عدم تامین مالی و پایین بودن میزان حقوق درخواستی

بهره‌وری نیروی انسانی

البته ازآنجایی که ایجاد تغییر از نظر افراد کار سختی است برخی تصور می‌کنند، تغییر مسیر دادن، بسیار مشکل و غیر ممکن است و این دیدگاه، مانع از تغییر مسیر و بهبود کیفیت شغلی افراد می‌شود، در حالیکه اگر با شرایط شغلی نامساعدی روبرو هستید حتما باید هرچه سریعتر مسیر شغلی خود را عوض کنید.

ميشل آلت پنج مهارتي که مردم برای تغییر مسیر شغلی نیاز دارند از آن استفاده کنند را به شرح زير بيان می‌کند:

  • کنجکاوی: کشف موقعيت‌های جديد برای يادگيری
  • پشتکار: تلاش کردن در حالیکه مشکلات زیادی وجود دارد
  • انعطاف‌پذيري: تغيير نگرش‌ها و قرار گرفتن و انطباق با شرايط جدید
  • خوش‌بينی: نگرش مثبت به موقعيت‌های جديد به عنوان چيزهای قابل دسترس و شدنی
  • ريسک‌پذيری: انجام اقدام در مقابل نتايج نامعلوم

در نهایت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که علی‌رغم اینکه برخی با وجود داشتن استعداد و توانایی و سخت‌کوشی همچنان در کار خود درجا می‌زنند، هیچ‌گونه پیشرفتی در کار خود ندارند، مشکلات را مانع از تغییر مسیر شغلی می‌دانند و پیشرفت نمی‌کنند؛ در حالیکه همین مشکلات می‌تواند، بستری برای بروز استعدادهای فرد ایجاد کند.

قطعاً افرادی در کار پیشرفت می‌کنند که بیشتر از وظایف شغلی خود فعالیت می‌کنند و با مشکلات بیشتری روبرو شوند.

افرادی که مهارت های خود را بشناسند و به دنبال کشف استعدادهای خود باشند و همچنین مهارتهای شغلی خود را بالا ببرند افرادی موفق‌تر هستند که می توانند در کار رضایت شغلی ایجاد کنند.

هدف فرد باید بالا بردن توانایی، به‌روزرسانی مهارت‌هایش و آموزش مستمر باشد.

آموزش مستمر بدين معناست که خودتان را مطابق با تکنولوژي‌ها، صنايع و ساختارهاي کاري جديد روزآمد نگه داريد و از رويه‌هاي بازار و تغييرات نيازهاي کاري مطلع شويد. بنابراين استفاده از استعدادها و توانائی‌ها و ابراز وجود، يکی از راضی کننده‌ترين تلاش‌های انسانی است.

در اين ميان، کار، يک چرخه طبيعي براي ابراز وجود است. شناخت مهارت‌ها و استعدادها، انسان را به خود آگاهي بيشتر می‌رساند، خودآگاهی و توانايی باعث ايجاد اطمينان و اعتماد به نفس می‌شود و اعتماد به نفس باعث موفقيت می‌گردد.

 

مطلب زیر را هم شاید بپسندید:

مصاحبه کاری و اقداماتی که برای موفقیت در آن می‌توانید انجام دهید