از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی برای موفقیت در مصاحبه شغلی می‌توان استفاده کرد

از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی برای موفقیت در مصاحبه شغلی می‌توان استفاده کرد

پذیرفته شدن در یک مصاحبه شغلی برای افرادی که به دنبال کار هستند اهمیت زیادی دارد و می‌تواند نقش سرنوشت‌سازی داشته باشد.

همیشه تعدادی زیادی از افراد هستند که از همان ابتدا در مصاحبه‌های شغلی پذیرفته نمی‌شوند و یا پس از طی تمام مراحل گزینش، در نهایت امیدواری، استخدام نمی‌شوند.

در برخی از کسب‌و‌کارها که از آزمون اولیه استفاده نمی‌شود، ممکن است پس از ارسال رزومه، قرار ملاقات برای مصاحبه شغلی با فرد گذاشته شود.ضمن اینکه نوع نگارش رزومه از جانب فرد اهمیت دارد، درعین‌حال فرد کارجو باید بتواند مورد توجه کارفرما قرار گیرد.

بنابراین، صرف‌نظر از اینکه فرد یکبار رزومه خود را به شیوه‌های مختلف ارتباطی ارسال کرده است، باید یک نسخه از آنرا، در جلسه مصاحبه شغلی همراه داشته باشد. فرد کارجو باید، حتما راس زمان مقرر در جلسه مصاحبه حاضر شود.

صرف نظر از اینکه هدف از مصاحبه، استخدام یا ارتقا شغلی است، باید به یک سری نکات توجه کرد.

نکات طلایی در برخورد اولیه با کارفرما جهت مصاحبه استخدام

در مصاحبه شغلی وقت شناس باشید

در وحله اول موقع‌شناسی اهمیت بسیاری در نظر کارفرما، آن هم در برخورد اولیه دارد. حتی بهتر است کمی زودتر از موعد مقرر در جلسه حاضر شوید. زودتر رفتن باعث می‌شود با آرامش بیشتر و  استرس کمتری مذاکره کنید. البته باید توجه کنید که خیلی زود به جلسه مصاحبه شغلی خود حاضر نشوید.

 

پوشش مناسب و مرتب داشته باشید

هر محیط کاری اصول و چارچوب‌های خاص خودش را دارد. همانطور که هر لباسی برای مجلس عروسی یا مهمانی مناسب نیست، در محیط کار هم نمی‌شود هر لباسی را پوشید.

سعی کنید لباس‌هایتان طبق عرف اداری باشد. به عنوان مثال، پوشیدن لباس پرزرق و برق از دید کارفرما بسیار زننده بوده و مناسب جلسه مصاحبه شغلی نیست.

آراستگی و نوع پوشش شما نقش خیلی مهمی دارد؛ چراکه کارفرما متوجه میزان ارزش این جلسه برای شما می‌شود و نظم و دقت شما را بررسی می‌کند. ضمن اینکه می‌فهمد در آینده چگونه کارهای مهم را انجام خواهید داد.

متین و باوقار باشید

وقتی کارفرما را دیدید، به جای اینکه حرکات اضافه از خود نشان دهید و دائم دست یا پایتان را حرکت دهید، آرام و سنگین با او برخورد کنید. از واژه‌های محترمانه و درعین‌حال ساده و صمیمانه استفاده کنید. نه عصا قورت داده باشید و نه شل و ول!

در مصاحبه شغلی از غرور بپرهیزید

به هیچ وجه از موضع بالا به کارفرما نگاه نکنید. این کار تیر خلاصی است بر پیکره امید به استخدامتان.

داشتن اعتماد به نفس اگر چه خوب است و یک حسن محسوب می‌شود اما نباید به شکلی باشد که کارفرما احساس کند فردی خودخواه و بی‌هنر هستید.

حتی اگر در زمینه کاری خود یک متخصص هستید غرور نداشته باشید.منم منم نکنید. خودتان را به رخ کارفرما نکشید و محترمانه درباره آنچه هستید و آنچه دارید صحبت به میان آورید. کاری نکنید کارفرما فکر کند که شما از دماغ فیل افتاده اید!

به احترام کارفرما از جای خود بلند شوید و تا اجازه نداد ننشینید

هنگام ورود کارفرما از روی صندلی خود بلند شوید و در صورت امکان با او دست بدهید. درضمن تا کارفرما شما را به نشستن دعوت نکرده این کار را انجام ندهید.

در مصاحبه شغلی سعی کنید از گوشی موبایل استفاده نکنید.

در طول مصاحبه استخدامی حتماً گوشی موبایل خودتان را خاموش کرده و یا روی بیصدا بگذارید.

به هیچ وجه گوشی موبایل را روی میز نگذارید، گوشی موبایل شما نباید در دید مصاحبه‌کننده باشد، چرا که ممکن است این موضوع را منتقل کند که گوشی موبایل برای شما خیلی مهم است و این اهمیت باعث لطمه زدن به کار شود.

روی صندلی لم ندهید

به هیچ عنوان روی صندلی لم ندهید و خود را ولو نکنید. این کار بی‌احترامی بزرگی به کارفرما است و او را دلسرد می‌کند. این نوع نشستن شما نشان از بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی شما خواهد داشت، چون کارفرما با خودش فکر می‌کند این شخص که هنوز استخدام نشده اینقدر بی‌حال است، اکر استخدام شود، چه می شود؟!

 

مصاحبه شغلی

آرام و در عین حال رسا صحبت کنید

از تند صحبت کردن یا یواش حرف زدن بپرهیزید. شمرده شمرده، با اعتماد به نفس و با صدای رسا و آرامش کامل صحبت کنید. سعی کنید در حین مصاحبه شغلی از زبان بدن، (نه به شکل افراطی) استفاده کنید.

در هنگام مصاحبه کاملا حرفه ای برخورد کنید، به سوالات با دقت جواب دهید و زمانی که نوبت به گفتگوی شما می‌شود شمرده و شفاف صحبت کنید و به دور از هرگونه زیاده‌روی و گزافه‌گویی توانمندی‌ها و اطلاعات شغلی خود را بیان کنید و تا حد امکان از حقوق و مزایا صحبت نکنید.

بعد از مصاحبه شغلی پیگیر باشید

پس از انجام مصاحبه پیگیر باشید. گاهی اتفاق افتاده در برخی شرکت‌ها، بعضی افراد از سوی کار فرما مناسب شناخته می‌شوند اما شماره تماس آنها را گم می‌کنند. رزومه‌شان ناپدید می‌شود و یا اسمشان را با دیگری اشتباه می‌گیرند!! به همین دلیل توصیه ما به شما این است که پس از مصاحبه حداقل یکبار برای پیگیری نتایج آن تماس بگیرید.

هرگز نگویید که از کار قبلی اخراج شده‌اید

اگر در جلسه مصاحبه شغلی از شما پرسیده شد که چرا کار سابق‌تان را رها کرده‌اید بهتر است پاسخ هوشمندانه بدهید و هرگز نگویید از کار قبلی اخراج شده‌ام. این گفته شما ممکن است در جلسه اول مناسب نباشد و دید منفی نسبت به شما در ذهن کارفرما ایجاد کند. به جای آن می توانید بگویید: به دنبال پیشرفت در کار هستید و کار قبلی برای شما یکنواخت شده بود و چیزی دیگر برای آموختن نداشتید و شما به دنبال بهتر شدن یا حرفه‌ای شدن هستید.

 

بیشتر بخوانید: مصاحبه کاری و اقداماتی که برای موفقیت در آن می‌توانید انجام دهید