مصاحبه کاری و اقداماتی که برای موفقیت در آن می‌توانید انجام دهید

مصاحبه کاری و اقداماتی که برای موفقیت در آن می‌توانید انجام دهید

زمانی که برای یک مصاحبه کاری انتخاب می‌شوید، شاید در ابتدا به درستی ندانید که چه کاری باید انجام دهید؟ شاید به توصیه‌های دوستان و آشنایان گوش دهید، یا کاری را انجام دهید که خودتان درست می‌دانید.

دیدار اول در هر موقعیتی مهم است اما این دیدار و برخورد اولیه با کارفرما شاید یکی از مهمترین بخش‌های زندگی هر فرد باشد، اینکه افراد در برخورد اولیه چه تاثیری روی هم می‌گذارند به نحوه رفتار، گفتار و پوشش و … بستگی دارد.

قطعا همه ما تمایل داریم روی هر فردی مخصوصا کارفرما تاثیر مفید و مثبت داشته باشیم. برای رسیدن به این موقعیت، باید شرایطی را رعایت کنیم و قبل از رفتن به جلسه کاری از خودمان سوالاتی بپرسیم و برخی موارد را در ذهن خود پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم، موفقیت بیشتری را از مصاحبه بدست بیاوریم.

در این مقاله به یک سری از مواردی که می‌تواند در پذیرش افراد در مصاحبه کاری موثر باشد اشاره می‌کنیم.

از مدیران و کارفرمایان قبلی خود بدگویی نکنید

همیشه به یاد داشته باشید، چه در زمان مصاحبه کاری، چه پس از استخدام در شغل مورد نظر هیچگاه از روسای پیشین خود بد نگویید و آنها را متهم نکنید. با اینکار تنها شما در نظر مسئول استخدام یا رییس جدید بد جلوه کرده و تاثیر منفی خود را می‌گذارید.

کیلین کهایاس، مدیر بازاریابی و نیز مشاور استخدام شرکت پروون در این باره می‌گوید:

بدترین کار و رفتاری که یک فرد می‌تواند در زمان مصاحبه و پس از آن انجام دهد، این است که از مدیر یا صاحب کار پیشین خود بدگویی کند. اینکار تنها باعث سلب اعتماد فرد مصاحبه گر می‌شود.

شاید شما نسبت به برخی از عملکردهای رییس پیشین خود، در زمینه کاری انتقادی داشته باشید و آنرا مانعی برای پیشرفت کار شرکت، یا سازمان بدانید، که البته باز هم بهتر است در زمان مصاحبه مطرح نشود تا مصاحبه روند موثرتری را طی کند.

دائما از گذشته یا درگیری با کارفرمایان قبلی صحبت نکنید. بیشتر تلاش کنید با امید و اشتیاق از آینده بگویید و به دنبال این نباشید که نسبت به شرایط گذشته گلایه و شکایت کنید. امیدواری به آینده و القای نگرش مثبت به کارفرما می‌تواند تاثیر زیادی روی استخدام شما داشته باشد.

نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید

در جلسات کاری اغلب برخی از کارفرمایان، سوالات بیشتر و شاید از نظر شما غیر معمول و خارج از حیطه تخصصی شما بپرسند، بنابراین شما نیز باید آمادگی پاسخگویی به این سوالات را داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است درمورد نقطه ضعف شما سوال پرسیده شود.

اینکه انسان خود را بدون هیچ نقطه ضعفی بداند خودش نوعی نقطه ضعف و دروغ محسوب می‌شود. بنابراین باید مصاحبه شونده از قبل به جواب این سوال فکر کند. البته جوابی که در این زمینه می‌دهید، باید کاملا هوشمندانه باشد، نباید از نقطه ضعفی استفاده کنید که در انجام کار پیشنهادی ضعف به حساب بیاید؛ مثلا اگر به عنوان یک خبرنگار به مصاحبه دعوت شده‌اید، نگویید از شنیدن اخبار نفرت دارید چرا که قطعا به ضرر شما محسوب می‌شود.

درمقابل می‌توانید نقطه ضعفی را بیان کنید که در کار نقطه قوت می‌باشد. مثلا در انجام کارهای محوله وسواس هستید و می‌خواهید خیلی دقیق کار کنید. هرچند که با اینکار زمان و انرژی زیادی از شما گرفته می‌شود. یا اینکه بیش از حد کار می‌کنید.

در هر حال به گونه‌ای باشید که نشان دهد به دنبال ارتقای رفتار و برطرف ساختن نقاط ضعف خود و پیشرفت کاری خود هستید.

اشتیاق داشتن برای مصاحبه کاری

فرد کارجو باید نشان دهد که برای موقعیت شغلی اشتیاق دارد. نباید از موضع ضعف برخورد کند و اینکه در هیچ کاری توانایی استخدام نداشته است و خود را ذوق زده نشان دهد، بلکه باید رفتارش به گونه‌ای باشد که نشان دهد از همکاری با آن تیم کاری خوشحال می‌شود. همچنین بهتر است سطح توقع را تا حدودی کم کند و سازش بیشتری داشته باشد.

انجام تحقیقات قبل از مصاحبه کاری

فرد باید درمورد کاری که دعوت شده، تحقیقات کافی انجام داده باشد. باید بداند شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟ چه جایگاه و موقعیتی دارد؟ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ هرچه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید و تحقیقات کاملتر و جامع‌تری کرده باشید تاثیر بهتری خواهید گذاشت و این امر نشان می‌دهد، شما از علاقه و آمادگی کافی برخوردار هستید.

با توجه به این مطالب، فرد مصاحبه شونده نباید در مورد فعالیت‌های شرکت سوال‌های اساسی بپرسد، این امر نشان از بی حوصلگی و عدم تلاش فرد دارد. پرسیدن در مورد کار شرکت بیانگر این مسئله است که فرد هیچگونه تحقیقی در این زمینه، انجام نداده است.

از موضع بالاتر صحبت نکنید

نکته‌ مهم دیگر این است که نه خودتان را زیادی نیازمند شغل مورد نظر نشان دهید، نه از روی شکم‌سیری و تکبر با کارفرما صحبت کنید که انگار هیچ  احتیاجی به کار کردن ندارید. به محض اینکه کارفرما احساس ناخوشایندی درباره‌ رفتار شما پیدا کند، تصمیم خود را در همان لحظه خواهد گرفت.

داشتن روحیه کار تیمی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، داشتن روحیه کار تیمی در افراد است. اگر چه شاید برخی کارها نیاز به تمرکز زیاد و کار به صورت انفرادی دارد، اما بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که توانایی برقراری ارتباط با دیگران و همچنین علاقه به کار تیمی دارند.

در صورتیکه عملا فرد شاغل باید به دور از سایر کارمندان کارهای محوله را انجام دهد، اما گفتن این امر که فرد علاقه‌ای به حضور در جمع ندارد و ترجیح می‌دهد تنها باشد، شاید تاثیر مثبتی روی کارفرما نداشته باشد.

 اشاره کردن به پیشنهادهای کاری دیگر

در زمان مصاحبه کاری بهتر است فرد کارجو درمورد اینکه کارهای زیادی به وی پیشنهاد شده صحبت نکند، یا خیلی با دقت جوابگو باشد.

حتی اگر کارجو در چند سازمان دیگر هم مصاحبه شغلی داده و حتی احتمال پذیرش در شرکت‌های دیگر را هم دارد، اما نباید به گونه‌ای با مصاحبه‌گر صحبت کند که تمایلی به کار کردن در آن سازمان را ندارد.

اگرچه با این عمل فرد کارجو می‌خواهد برتری خود را نشان دهد، اما بهتر است در این مورد نیز خیلی با سیاست برخورد کند، چرا که اگر فرد مصاحبه‌گر یا کارفرما تجربه کافی داشته باشد، معنی این رفتار فرد را خواهد فهمید.

بنابراین صحبت در مورد اینکه چه شرکت ها و سازمان‌هایی تمایل دارند با شما همکاری کنند، شانس شما را برای بالابردن حقوق، یا بدست آوردن شغل مورد نظر کاهش داده، یا به طور کامل از دست می‌دهید.